Szeretettel köszöntelek a Minden ami körül vesz közösségi oldalán!
http://mindennapjaink.network.hu/ és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb..
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szántó Imréné Mária
Minden ami körül vesz vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Minden ami körül vesz közösségi oldalán!
http://mindennapjaink.network.hu/ és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb..
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szántó Imréné Mária
Minden ami körül vesz vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Minden ami körül vesz közösségi oldalán!
http://mindennapjaink.network.hu/ és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb..
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szántó Imréné Mária
Minden ami körül vesz vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Minden ami körül vesz közösségi oldalán!
http://mindennapjaink.network.hu/ és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb..
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szántó Imréné Mária
Minden ami körül vesz vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Miért volt egyáltalán szüksége az emberiségnek megváltóra? Írásunkban e kérdésekre igyekszünk megválaszolni, miközben felvázoljuk Jézus világrajövetelének körülményeit, a történelmi háttérrel egyben.A korabeli állapotokról szóló feljegyzések nem ringatnak minket illúziókba. Jézus baljóslatú történelmi időszakban jött el e világra. A zsidó nép – amelynek soraiba Jézus megszületett, s amely a Messiás (héberül: Felkent, azaz Isten által elküldött Szabadító) születéséről szóló próféciákat is őrizte – évszázadok óta idegen uralom alatt élt. A rómaiak a zsidó nép ősellenségének, „riválisának” számító edomiták közül származó uralkodót, Nagy Heródest ültették a nép nyakára. Heródes kétségkívül tehetséges államférfi, ugyanakkor rendkívül hatalomféltő, kegyetlen ember volt, aki saját feleségét, sőt fiait sem habozott megölni, ha általuk látta veszélyeztetve a hatalmát. Kegyetlenkedéseit Josephus Flavius is megörökítette A zsidók története című nagyszabású művébenA király i. e. 4 tavaszán bekövetkezett halála után három fia – Arkhelaosz, Antipás és Fülöp – osztozott az országon. A Júdea fölött uralkodó Arkhelaosz haladt leginkább atyja nyomdokain, s kegyetlenkedését a nép idővel annyira megelégelte, hogy i. sz. 6-ban követséget menesztett Augustus császárhoz, kérve, hogy fossza meg őt hatalmától. A császár teljesítette kérésüket, száműzte, Arkhelaoszt, s ettől kezdve Júdeát a császárnak közvetlen számadással tartozó római tisztségviselők, ún. prokurátorok irányították, akik olykor szintén nem riadtak vissza a zsidó nép kizsákmányolásától, és a mind gyakoribbá váló lázongásokat egyre kegyetlenebb eszközökkel torolták meg. (A Jézus Krisztust később halálra ítélő Poncius Pilátus is a prokurátorok egyike volt.)
A rómaiak jelenléte és a prokurátorok visszaélései csak tovább táplálták
az alávetettség évszázadai alatt felerősödött messiási reményeket.
Fontos megjegyezni, hogy e várakozások inkább politikai uralkodóra,
semmint egy olyan lelki szabadítóra irányultak, amilyenről az
ószövetségi próféciák jövendöltek (e próféciákkal a későbbiekben
foglalkozunk). E várakozások különösen a farizeusok körében voltak
felfokozottak. A farizeusi irányzat a mózesi törvény érvényesítését
tűzte ki célul, s ennek érdekében különböző – akkor még csak szóban
létező, s nemzedékről nemzedékre átörökített – rendelkezésekkel
bástyázták körül a törvényt, amelyek a közemberek számára szinte
áttekinthetetlenül bonyolultak voltak. A farizeusok a megtisztulás
érdekében különböző szertartásokat is végeztek (pl. az edények
megtisztítása, vagy a rituális kézmosás), amelyek a bűntől való
elkülönülésüket voltak hivatottak kifejezni. Hasonló céllal tartották
távol magukat a nép megbélyegzett rétegeitől (pl. vámszedők, parázna
nők, leprások, stb.), tudniillik nehogy „beszennyeződjenek”. Velük
szemben álltak a szadduceusok, akik a római hatalom kegyeit kereső,
arisztokrata réteget alkották, és befolyásukat növelte, hogy Jézus
korában közülük kerültek ki a főpapok, akik a Főtanácsban (Szanhedrin), a
zsidóság legfőbb bírói testületében elnököltek. A Főtanács tagjai
túlnyomórészt a farizeusok és a szadduceusok soraiból kerültek ki. A
farizeusok igen nagy befolyást gyakoroltak a zsidó nép vallási életére,
törvényszemléletük határozta meg a hivatásos írástudók írásértelmezését
is. A szadduceusok ezzel szemben hatalomvágyuk és világiasságuk miatt
igen népszerűtlenek voltak a nép körében.
E háttéren érthető, hogy az emberek egy része szkeptikusan viszonyult a
vallási kérdésekhez, és a korszellemhez igazodva inkább a világi
érvényesülésben kereste élete értelmét, míg mások a farizeusok által
képviselt, sok tekintetben túlbuzgó vallásossághoz vonzódtak, hő
messiási reményeket dédelgettek, ámde az ő messiásképükben egy
szabadságharcos népvezérre lehet ráismerni. Az evangéliumok tanúsága
szerint ugyanakkor csupán egy kisebb embercsoport ragaszkodott továbbra
is az ószövetségi próféciák által megjövendölt lelki szabadító
ígéreteihez. Ők nem egy hatalomváltástól remélték a rossz, az
igazságtalanságok és a visszaélések felszámolását (a fentiekből látható
is, hogy egyik hatalomtól sem várhattak túl sok jót), hanem attól, amit
az egyik legjelentősebb ószövetségi próféta, Ésaiás jövendölt meg a
majdani megváltóról: „Mert egy gyermek születik nékünk, fiú adatik
nékünk, és az uralom az ő vállán lesz, és hívják nevét: csodálatosnak,
tanácsosnak, erős Istennek, örökkévalóság atyjának, békesség
fejedelmének! Uralma növekedésének és békéjének nem lesz vége a Dávid
trónján és királysága felett, hogy fölemelje és megerősítse azt jogosság
és igazság által mostantól mindörökké. A seregek Urának buzgó szeretete
cselekszi ezt!“
Ez a prófécia is uralkodóként mutatja be az eljövendő Messiást, de ez az
uralom merőben más természetű, mint a földi uralkodók erőszakkal és
elnyomással fenntartott uralma: akiről a prófécia szól, az a „békesség”
fejedelme lesz, és országlása „jogosságon és igazságon” alapul.
Azonkívül a próféta Istenként beszél róla, ami egyértelműen jelzi, hogy
az eljövendő szabadító azonos a menny Urával, aki ugyanakkor csodálatos
módon kisgyermekként születik a földre és emberként él kortársai között.
Jelleméről is szép bizonyságot tesz a próféta: „És származik egy
vesszőszál Isai törzsökéből, és gyökereiből egy virágszál növekedik.
Akin az Úrnak lelke megnyugszik; bölcsességnek és értelemnek lelke,
tanácsnak és hatalomnak lelke, az Úr ismeretének és félelmének lelke. És
gyönyörködik az Úr félelmében, és nem szemeinek látása szerint ítél, és
nem füleinek hallása szerint bíráskodik. Igazságban ítéli a gyöngéket,
és tökéletességben bíráskodik a föld szegényei felett” (Ésa 11,1–4). E
prófécia is azt emeli ki, hogy a megjövendölt Messiás az egyedül Istenre
jellemző irgalmassággal és igazságossággal viszonyul mindenkihez,
különösen a „gyöngékhez” és „szegényekhez” – azokhoz tehát, akiknek
lelki rászorultsága a legnyilvánvalóbb, és akik mellett az emberek
általában közönyösen elmennek, rosszabb esetben lenézik őket.
Az idézett szakasz azzal kezdődik, hogy a Messiás Dávid magvából
származik, az ő vér szerinti leszármazottja lesz, és uralma is mintegy
Dávid igazságos uralmának magasabb szinten történő folytatása lesz.
Azért emlegeti őt a jövendölés Dávid utódjaként, mert Dávid – minden
emberi hibája ellenére is – „etalonként” szolgált Izrael mindenkori
királyai számára, az ő idejében valósulhatott meg Izrael életében
leginkább egy uralkodón keresztül Isten akarata. A Messiásnak is Istent
kellett képviselnie a földön, mert az embereknek arra volt szükségük,
hogy közvetlenül szemlélhessék az Ő igazságos, irgalmas jellemét, és
közvetlen, élő kapcsolatba kerüljenek vele. Ez volt az egyik oka annak,
hogy a szabadítónak emberként kellett a világra születnie, hiszen isteni
mivoltában képtelenek lettek volna elviselni jelenlétét, ezért isteni
jellemét emberi formába kellett „öltöztetnie”. A másik hasonlóan fontos
ok az volt, hogy az emberi természetet érő kísértéseket is meg kellett
tapasztalnia, hogy ezeket legyőzve jusson tökéletességre. Ezért
született Dávid magvából, így kapcsolódva az emberi nemzetséghez. A
párhuzamot az is aláhúzta, hogy Jézus Betlehemben született meg, amely
Dávid szülővárosa is volt.
Jézus – i. e. 5 végére datálható – születése előtt illetve közvetlenül
utána számos ünnepélyes kijelentés hangzott el, és magát a születést is
természetfölötti események kísérték. Ezekkel az eseményekkel és azok
miértjével foglalkozunk a továbbiakban.
Jézus születését előzetesen mennyből küldött angyal adta a szülők
tudtára: külön Józsefnek és külön Máriának, de lényegében azonos
tartalommal. Jézus születésének bejelentése – ahogy korábban majdani
előfutára, Keresztelő Jánosé is – nemcsak a híradás célját szolgálta,
hanem mintegy meghívás volt a szülők számára. Megbízatásukat
személyesen, hitből kellett elfogadniuk. Ez fejeződött ki Mária
nevezetes válaszában, amit Gábriel angyalnak adott: „Ímhol az Úrnak
szolgálója, legyen nékem a te beszéded szerint” (Lk 1,38). Józsefnek meg
kellett vívnia saját kételyeivel is, amikor a még menyasszony Mária
„viselősnek találtatott a Szentlélektől” (Mt 1,18). Az angyal ugyanis
kijelentette neki, hogy Mária várandóssága természetfölötti csoda
eredménye, születendő fia a Szentlélektől fogant, csodálatos, emberileg
megmagyarázhatatlan módon. A Szentírás tiszteletreméltó, hívő
emberekként mutatja be Máriát és Józsefet, ugyanakkor azt is
érzékelteti, hogy hozzánk hasonló emberek voltak. Az Írás nem
kivételezett helyzete miatt mondja boldognak Máriát, hanem Isten beszéde
iránt tanúsított hitéért és engedelmességéért (Lk 1,27–28, vö. Lk
11,27–28).
Az, hogy Jézus szűztől született, nem az emberek figyelmének
felkeltésére szánt látványos csoda volt. Isten inkább elrejtette ezt a
tényt azzal, hogy Józsefet Mária férjéül rendelte, így ő a gyermek Jézus
nevelőszülője lett. Jézus rendkívüli születése szükségszerű volt, mivel
Isten fia „öröktől fogva” (Mik 5,2) létező személyiségének kellett
egyesülnie az emberi természettel, és ehhez egy földi anya méhében
kellett megfogannia. Az angyal mindössze ennyit mondott Máriának: „A
Szentlélek száll tereád és a Magasságos ereje árnyékoz meg téged.” (Lk
1,35).
Máté evangéliuma 2,22–23 kiemeli, hogy Jézus különleges születésében
messiási prófécia teljesedett be (vö. Ésa 7,14–16). Ez az ígéret ún.
kettős prófécia volt, amely egy korabeli helyzetre is vonatkozott, de
jövendölés is rejlett benne. Az ígéret szerint Isten maga ad majd jelet,
mert ő maga cselekszik valami különös dolgot: földi anyától születik
egy olyan gyermek, akinek „a neve Immánuel”, azaz „velünk az Isten”
(vagy: „közöttünk az Isten”). A gyermek neve volt a leghangsúlyosabb a
jövendölésben, ez hordozta a fő mondanivalót. Ám csak évekkel később,
amikor Jézus megkezdte földi szolgálatát, tárult fel igazán e név valódi
jelentősége.
A Máténak adott kijelentés azt a felszólítást is magában foglalta, hogy a
gyermek neve Jézus legyen, indoklásul pedig a következő hangzott el:
„mert ő szabadítja meg az ő népét annak bűneiből”. Jézus nevének
(héberül: Jehósua, rövidítve: Jésua) eredeti jelentése ugyanis:
szabadító. Ez a jövendölés Jézus szolgálatának legfontosabb, végső
célját vetítette előre: szolgálata által bemutatja Isten jellemét, a
kereszten pedig, a helyettes áldozat elszenvedése által elszenvedi a bűn
büntetését, és ezzel utat nyit az embernek egy megújult, bűntelen
életre. A szabadítás tehát nem a zsidó nép idegen uralom alóli
felszabadítását jelentette, hanem valami sokkal nagyobbat: azt, hogy
Jézus az embert mintegy önmagától, saját rossz, elhibázott életétől
szabadítja meg – és ez olyan szabadság, amelyet külső eszközökkel
lehetetlen lenne elérni, ugyanakkor tartós, állandó belső változást hoz,
amely előbb-utóbb a környezetben is pozitív, erjesztő hatást gyakorol.
Ha mindezeket meggondoljuk, még elevenebben tárul fel előttünk, mit
élhettek át az egyszerű, de hívő pásztorok a Betlehem környéki mezőn,
Jézus születésének éjszakáján (Lk 2,8–17). Júdea és Betlehem lakosai
közönyösek voltak, noha az ószövetségi jövendölések tanulmányozása
nyomán élénk várakozásnak kellett volna áthatnia őket. Isten angyalai
csak a mezei pásztorokkal oszthatták meg saját örömüket, és nekik
nyilatkoztathattak ki valamit az ünnepélyes esemény jelentőségéből. Az
angyalok tudták, hogy ki született meg, és mi a jelentősége ennek az
eseménynek. Hálával dicsérték Istent, kifejezve az emberek iránt
megnyilatkozó mennyei kegyelem feletti örömüket.
Egyszerű, idős hívő ember volt Simeon és Anna is, akik mintegy negyven
nappal később a templomban, Jézus elsőszülöttként való bemutatásakor
tettek bizonyságot róla, hogy a gyermek maga a megígért Messiás.
(Történetüket Lukács evangéliuma 2,22–38-ban olvashatjuk.) Különös
jelentősége volt az agg Simeon próféciájának: az éppen megszületett
gyermek által valósul meg Isten szabadítása, ez a kis csecsemő maga az
üdvösség, mert általa teljesül a megváltásra vonatkozó összes ígéret. Ő
nem csupán Izrael, hanem valamennyi nép számára Isten világossága lesz. A
bűn világa azonban szembeszegül vele, heves küzdelem alakul ki
körülötte. Egyértelmű jövendölés volt a gyermek földi sorsáról az a
kijelentés is, hogy az, ami történni fog vele – a kereszthalál és az ezt
megelőző szenvedés –, éles tőr lesz az együtt érző anyai szívnek.
Személye, szolgálata és sorsa különleges meghasonlást idéz elő, de ez a
krízis feltámadáshoz és gyógyuláshoz vezet. Simeon tömör kijelentése
mindezeket magában foglalta.
Nem sokkal ez után érkezhettek a napkeleti bölcsek, akik feltehetően
perzsa-babiloni tudósok voltak. Ezek a papok és csillagászok vagyonos és
művelt emberek voltak. Ismert lehetett körükben az egykori mezopotámiai
prófétától, Bálámtól származó jövendölés, amely szerint „csillag
származik Jákóbból és királyi pálca támad Izraelből” (4Móz 24,17). Az
ószövetségi iratok görög nyelven is ismertek és elérhetőek voltak a
művelt rétegek számára, hiszen az Ószövetség görög fordítása, a
Septuaginta már elterjedt ekkorra.
Valószínűleg
főként a bálámi prófécia alapján ismerték fel és követték a
Messiás-király születését jelző csillagot. Az evangéliumban azt olvassuk
e csillagról, hogy végig vezette a bölcseket, előttük ment
Jeruzsálemtől Betlehemig, és „megállt a hely fölött, ahol a gyermek
volt” (Mt 2,9). Ez nem lehetett csillagászati jelenség, inkább azt
feltételezhetjük, hogy valójában angyalok csapata vezette a bölcseket,
ők csak annak fényességét látták, és rendkívüli csillagnak vélték (vö.
Mt 2,2). A betlehemi pásztorokkal, valamint Simeonnal és Annával
ellentétben ezek az előkelő látogatók a pogány világ és a művelt rétegek
képviselői voltak. Érkezésük azt vetítette előre, hogy a Messiás-király
születése nem csak Izraelt érinti, hanem reménységet jelent az egész
világ számára is – azok számára tehát, akik Izrael népével ellentétben
nem birtokolták az isteni kinyilatkoztatásokat és ígéreteket.
A bölcsek jövetele felkeltette Jeruzsálem és a királyi udvar
érdeklődését is. Jobban mondva fellobbantotta Heródes féltékenységét és
gyanakvását. A betlehemi gyermekgyilkosságról nincs más történelmi
adatunk a bibliai leíráson kívül, ám Heródes jelleme és cselekedetei
ismeretében nagyon is elképzelhető a történet: minden két éven aluli
gyermeket megöletett Betlehemben és a környező helységekben.
A bölcsek gazdag ajándéka lehetőséget adott Józsefnek és Máriának arra,
hogy a gyermek Jézussal Egyiptomba meneküljenek Heródes gyilkos
féltékenysége elől, és ott tartózkodjanak egy ideig. Amikor József – az
evangéliumi feljegyzés szerint ugyancsak isteni felszólításra –
visszatért Palesztinába, nem mert Betlehembe és Júdea területére menni,
mert meghallotta, hogy ott a korábban már említett, ugyancsak
kegyetlenségéről hírhedt Arkhelaosz nevű fia uralkodik, inkább a
galileai Názáretbe ment. E rossz hírű, erkölcstelenségéről híres
városban (lásd Jn 1,47) nőtt fel Jézus, az itt tapasztalt negatív
környezeti hatások ellenében alakította ki jellemét úgy, hogy nem volt
benne bűn (lásd pl. Jn 14,30; Zsid 4,15; 1Pt 2,22, stb.).
Összefoglalva tehát elmondható, hogy Jézus születése önmagában még nem
teljesítette be a Messiásra vonatkozó jövendöléseket, csupán
előrevetítette teljesedésüket, ugyanakkor Isten felhasználta ezt az
eseményt arra, hogy a szabadítást várókban megerősítse az ígéretek
bizonyos voltát. Emellett ráirányította a figyelmet arra, hogy a
születendő gyermek Isten maga emberi alakban, aki egyszerre szemlélteti
majd Isten jellemét és kapcsolódik eltéphetetlen szállal a megváltandó
emberiséghez. Ezt a két tényt foglalja össze tömören a János evangéliuma
elején található kijelentés, melyet befejezésül idézünk: “És az Ige
testté lett, és lakozott miközöttünk, és láttuk az ő dicsőségét, mint az
Atya egyszülöttjének dicsőségét, aki teljes volt kegyelemmel és
igazsággal” (Jn 1,14).
|
|
Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Aranyosi Ervin - Őszi tánc blogbejegyzéshez:
Kellemes hétvégét, szép napot kívánok!
Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Wass Albert Gazdag, aki egészséges. blogbejegyzéshez:
Kellemes hétvégét, szép napot kívánok!
Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Szép hétvégét mindenkinek. blogbejegyzéshez:
Kellemes hétvégét, szép napot kívánok!
Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Üzenetek egymásnak. fórumtémában:
Kellemes hétvégét, szép napot kívánok!
Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Kellemes hétvégét, szép napot kívánok! képhez:
Kellemes hétvégét, szép napot kívánok!
Szántó Imréné Mária 4 napja új képet töltött fel:
Szántó Imréné Mária 4 napja új képet töltött fel:
Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Üzenetek egymásnak. fórumtémában:
Hálás szívvel nagyon szépen köszönöm viszont kívánom ...
Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Kellemes napot kívánok.3 képhez:
Hálás szívvel nagyon szépen köszönöm viszont kívánom ...
Szántó Imréné Mária 1 hete új blogbejegyzést írt: Márai Sándor idézet
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
KÖSZÖNET MINDENÉRT!
Áldott Karácsonyi ünnepeket. Kívánok Szebenyi Judit versével.
Örülj a mának!
Wass Albert: Igazgyöngyök.