Minden ami körül vesz: A KISGYEREKEK AGYA.

Szeretettel köszöntelek a Minden ami körül vesz közösségi oldalán!

http://mindennapjaink.network.hu/ és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb..

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 182 fő
  • Képek - 6123 db
  • Videók - 6383 db
  • Blogbejegyzések - 6583 db
  • Fórumtémák - 29 db
  • Linkek - 53 db

Üdvözlettel,
Szántó Imréné Mária
Minden ami körül vesz vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Minden ami körül vesz közösségi oldalán!

http://mindennapjaink.network.hu/ és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb..

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 182 fő
  • Képek - 6123 db
  • Videók - 6383 db
  • Blogbejegyzések - 6583 db
  • Fórumtémák - 29 db
  • Linkek - 53 db

Üdvözlettel,
Szántó Imréné Mária
Minden ami körül vesz vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Minden ami körül vesz közösségi oldalán!

http://mindennapjaink.network.hu/ és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb..

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 182 fő
  • Képek - 6123 db
  • Videók - 6383 db
  • Blogbejegyzések - 6583 db
  • Fórumtémák - 29 db
  • Linkek - 53 db

Üdvözlettel,
Szántó Imréné Mária
Minden ami körül vesz vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Minden ami körül vesz közösségi oldalán!

http://mindennapjaink.network.hu/ és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb..

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 182 fő
  • Képek - 6123 db
  • Videók - 6383 db
  • Blogbejegyzések - 6583 db
  • Fórumtémák - 29 db
  • Linkek - 53 db

Üdvözlettel,
Szántó Imréné Mária
Minden ami körül vesz vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

A gyerekek az első életéveikben lenyűgöző fejlődésen mennek keresztül, hihetetlenül gyorsan és hatékonyan sajátítják el például a nyelvet, tanulnak meg eligazodni a környezetükben, az emberek között. Mindezt úgy, hogy folyamatosan általánosítaniuk kell. Ha a gőzölgő étel forró, akkor legközelebb nem nyúl hozzá, ha a cica mókás és puha, akkor a következő cicát is kergetni fogja. De vajon léteznek olyan elvek, melyek alapján általánosítanak a gyerekek?

 

Laura Schulz kognitív kutató a Massachusettsi Műszaki Egyetemen ezt a kérdést kutatja évtizedek óta.

Adott egy átlátszó doboz tele kék és sárga labdával, az utóbbiaknak nyele is van, akár egy csörgőnek. A 15 hónapos gyerek érdeklődve figyeli, ahogy a kísérletvezető egymás után három kék labdát emel ki a dobozból, és lelkes, hiszen mind sípol. Ezután a kísérletvezető a kezébe nyom egy sárga labdát. Mit tesz a gyerek? Megnézi, az is sípol-e. (Nem). A próbálkozás logikus: a kék és sárga labdák aránya látszólag egyenlő a dobozban, és eddig minden, ami onnan jött, sípolt – naná, hogy a sárgának is sípolnia kell. Na, de mi van akkor, ha a kutatók megkavarják a színarányokat? Most a kék labdából láthatóan kevesebb van a dobozban, vagyis a kék nem tipikus, nem jellemző eleme a doboz tartalmának. A kísérletvezető kezében zsinórban háromszor sípoló kék labda után a sárga labdával nem próbálkozik a gyerek, inkább nekiáll a nyelénél fogva lóbálni.

A 15 hónapos gyerekek tehát ebben a vizsgálatban úgy gondolkodtak, mint a tudósok: az általánosítás szempontjából számított nekik a minta. Ez alapján alakították ki az elvárásaikat, ez befolyásolta a viselkedésüket. Ha a kék nem jellemző, hanem különleges, kirívó elem volt a dobozban, akkor a sípolóképességét sem általánosították az összes labdára.

Az oktulajdonításhoz is megfigyelés kell
Amikor valamilyen problémával szembesülünk, mindig nekiállunk kutatni az okát: vajon rajtunk múlik a megoldás vagy nincs befolyásunk felette? Ahhoz, hogy ezt eldöntsük, kísérletezünk. Ha a befőttesüveget a pasim egy mozdulattal kinyitja, miközben én már percek óta szenvedtem vele, az nyilván az én bénaságom, gyengeségem. Ha neki sem megy, nyilván az üvegben van a hiba. Ez így elsőre nem tűnik bonyolultnak, de ha belegondolunk, ez a logika azzal jár, hogy számos lehetőséget futtatunk le az agyunkban, megfigyelésből, ministatisztikákból következtetünk a háttérben megbúvó okokra. És pontosan ezt teszik a gyerekek is már 15 hónapos korukban.

Schulzék következő kísérletében a gombnyomásra haladó játékot az egyik kísérletvezető mindig, a másik sohasem tudja elindítani. A megfigyelés után a gyerek is próbálkozik: nem megy. Látta, hogy volt, akinek működött, volt, akinek nem. Ha neki sem működik, mi a megoldás? Át kell adni a mamának, neki biztos megy majd. Inkább választják a gyerekek ezt a megoldást, minthogy a másik, ugyanolyan játékot próbálják megszerezni az asztalról. De nem így oldják meg akkor, amikor a két kísérletvezető közül mindkettő képes ugyan néha beindítani a játékot, de egyiküknek sem megy az összes alkalommal. A játék egyszer működik, egyszer nem. A gyerek próbálkozik, majd miután nem megy, nem anyuhoz fordul, inkább a másik játék után nyúl. Ebben az esetben tehát a 15 hónapos gyerek úgy dönt, hogy a játék a rossz, így keres inkább egy másikat.

Mindkét kísérletből kiderül, hogy a gyerekek a megfigyelt bizonyítékra alapozzák saját viselkedésüket, azok alapján döntenek. Még másfél éves koruk előtt képesek arra, hogy alapvetően eltérő stratégiákat alkalmazzanak minimális statisztikai bizonyítékok tükrében. Laura Schulz szerint ezek az eredmények elménk működéséről szólnak, arról, hogy milyen különleges műveletekre vagyunk képesek, hogy gazdag, strukturált tudásra tudunk szert tenni aránylag kevés információ alapján. A kísérletek azt mutatják, hogy az emberi elme már egész kisgyerekkorban csodásan működik, már akkor benne van, ami a tudományos gondolkozáshoz szükséges.

Címkék: olvastam.

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Aranyosi Ervin - Őszi tánc blogbejegyzéshez:

Kellemes hétvégét, szép napot kívánok!

Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Wass Albert Gazdag, aki egészséges. blogbejegyzéshez:

Kellemes hétvégét, szép napot kívánok!

Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Szép hétvégét mindenkinek. blogbejegyzéshez:

Kellemes hétvégét, szép napot kívánok!

Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Üzenetek egymásnak. fórumtémában:

Kellemes hétvégét, szép napot kívánok!

Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Kellemes hétvégét, szép napot kívánok! képhez:

Kellemes_hetveget_szep_napot_kivanok_2195078_4019_s

Kellemes hétvégét, szép napot kívánok!

Szántó Imréné Mária 4 napja új képet töltött fel:

Kellemes_hetveget_szep_napot_kivanok_2_2195079_1841_s

Szántó Imréné Mária 4 napja új képet töltött fel:

Kellemes_hetveget_szep_napot_kivanok_2195078_4019_s

Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Üzenetek egymásnak. fórumtémában:

Hálás szívvel nagyon szépen köszönöm viszont kívánom ...

Szántó Imréné Mária írta 4 napja a(z) Kellemes napot kívánok.3 képhez:

Kellemes_napot_kivanok3_2186260_5060_s

Hálás szívvel nagyon szépen köszönöm viszont kívánom ...

Szántó Imréné Mária 1 hete új blogbejegyzést írt: Márai Sándor idézet

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu